Wednesday, April 6, 2011

mati mengejut?ye ke?apa lagi jenis kematian lain?


Assalamualaikum. Jadi hari ini ada satu berita tentang kematian seorang pegawai kastam yang dikatakan mati mengejut. beliau ditemui mati dalam keadaan tertiarap di gelanggang badminton tingkat 1 bangunan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Wilayah Persekutuan di Jalan Cochrane.
sumber adalah daripada Bernama.

pada pandangan nikki is reporting, pegawai tersebut mungkin sedang disiasat oleh SPRM tentang kes rasuah yang dilakukan oleh beliau. secara logiknya, pasti pegawai kastam tersebut diawasi dengan rapi untuk memudahkan lagi soal siasat. Apa- apa pun, biarlah polis yang menyelesaikan masalah tersebut.

kadang- kadang saya terpinga apabila media menghebahkan bahawa pegawai kastam tersebut mati 'mengejut'. jadi timbul tanda tanya, apa lagi jenis- jenis kematian yang lain?

haa, spooky tak korang?tiba- tiba nak cerita pasal jenis-jenis kematian pulak. it's okay memandangkan i'm bored with my statistic books. so...here we go

1.kematian mengejut

of course la yang disebutkan tadi kan?dia mati mengejut sebab semua orang terkejut bila diatiba- tiba tak ada. in a blink of eye je dia boleh hilang. that's why we call it mati mengejut. kes seperti pegawai kastam ni, orang ramai masih terkejut sebab dia di bawah siasatan SPRM.


2. Kematian ajal

mati ajal adalah jenis mati yang di sebabkan oleh terhentinya fungsi organ-organ yang penting dalam badan manusia sehingga seluruh tubuh manusia rosak secara total dan mengakibatkan roh terlepas dari jasad.kematian jenis ini tidak ada keistimewaan pun sebab memang sudah takdir manusia untuk mati bila dah sampai ajal=)

3. bunuh diri
mungkin terlalu depress dengan kehidupannya sehingga dia sanggup membunuh diri. individu ini mesti rasa bila dah bunuh diri, akan ada dunia lain yang lebih menyamankan dan bebas daripada semua masalah. nikki is reporting percaya kalau kita bunuh diri, masalah akan semakin bertambah bila nak mengadap tuhan nanti.

4. mati syahid
Alhamdulillah....=) Mati syahid adalah mati yang disaksikan oleh pemimpin dan umat,ni.Mati jenis ini adalah puncak kemuliaan kematian di mana pelakunya di rahmati, mulia dan tanpa hisab terus boleh masuk SORGA.

Jadi, fikirlah yang mana satu anda nak?nikki is reporting sempat list kan empat jenis je. kalau ada lagi, tambah- tambah la lagi ye?=)

by: Nik Husna Nik Ali

2 comments:

  1. it feels great to know that you're writing. wishing you all the best =)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...